Nederlands

Folklor Dansemble Amersfoort brengt een gevarieerd Nederlands repertoire, met uiteenlopende dansen die worden gedanst in traditionele kostuums. Publiek dat niet bekend is met ons repertoire, is bij optredens altijd positief verrast dat Nederlandse dans zo leuk kan zijn. Bekijk hieronder foto’s uit onze Nederlandse series.

Eilandmeisje

Deze Nederlandse choreografie is uniek in het repertoire van het FDA. Eilandmeisje is ontstaan uit een intensieve samenwerking tussen Wijnand Karel en Renske Velthuis. Renske heeft de muziek gecomponeerd en Wijnand heeft daarop vervolgens een choreografie gemaakt. Uitgangspunt voor de muziek en choreografie was de klederdracht en de dansen van het eiland Terschelling.

 

Wijnand en Renske zijn samen een weekend naar Terschelling geweest om daar inspiratie op te doen voor het stuk. Renske heeft in haar compositie gebruikgemaakt van verschillende maatsoorten, die elk via hun eigen weg in het uiteindelijke muziekstuk zijn beland. Zo bevat het stuk een vijfkwartsmaat, Wijnands muzikale wens, een Jig en een ondeugend walsje, dat volgens Renske lastig te vangen was. Met inspiratie opgedaan uit het samenzijn met de dansers van het FDA, is deze uitgegroeid tot een heerlijk dansbare wals. Het turen over de zee, het rollen van de golven en het zand van het strand wordt verbeeldt in het spel tussen het eilandmeisje van Terschelling en het vasteland in deze choreografie van Wijnand.

 

Choreografie: Wijnand Karel
Muziek: Renske Velthuis
Kostuum: Terschelling

Wind Tegen

Deze choreografie heeft Wijnand Karel gemaakt voor het NOVA college dans en theater in Haarlem. Hij vond het belangrijk dat ook daar Nederlands werd gedanst. Vanwege succes wat het stuk voorbracht, waren de drie keren dat deze choreografie werd opgevoerd, niet voldoende. Daarom heeft Wijnand het stuk een tweede leven gegeven door het ook bij het FDA op het programma te zetten.

Over lange dijken fietsen, de wind alsmaar tegen bij het fietsen, het spelen met de wind en het stampen in plassen worden verbeeldt in deze choreografie.

 

De kostuums zijn gebaseerd op de Volendammer dracht.

 

Choreografie: Wijnand Karel
Kostuum: Volendam

Holland-Amerika

In de vorige eeuw zijn er veel Nederlanders met de Holland-Amerika Lijn naar Amerika vertrokken om daar een beter leven op te bouwen. In de choreografie Holland-Amerika is wordt je meegenomen in het verhaal: het afscheid nemen van je geliefde, de reis, de twijfel ‘ga ik ook, ga ik mijn lief achterna, laat ik alles wat ik ken en wat vertrouwd is achter?’. Maar ook de aankomst in Amerika, de ontmoeting, het weerzien, de hereniging. Het is een feest, een avontuur.

 

Choreografie: Wijnand Karel
Kostuum: Arnemuiden

Pierement

Tegen de achtergrond van een Oerhollands straatorgel worden een melodieuze wals, een pittige polka en een Scottisch gedanst.

 

Choreografie: Wijnand Karel
Kostuum: Volendam, Marken

Van dezen avond

“Ik zou er van dezen avond nog eens uit vrijen gaan…”

 

Dit meerstemmig gezongen verhaal mondt uit in een romantische dans. Het duet van
verliefden wordt ruw verstoord.

 

Choreografie: Wijnand Karel
Kostuum: Volendam, Marken

In driekwart vierkant rond

Eigentijds Nederlands stuk waarbij gebruik wordt gemaakt van de verschillende danssoorten die op een 3/4 maatsoort gedanst kunnen worden, waaronder een wals en een mazurka. De verschillende patronen die gedanst worden met koppels van één man en twee vrouwen in Spakenburgs kostuum maakt dat in 3/4 □○ een abstractere vorm met verrassend effect krijgt.

 

Choreografie: Wijnand Karel
Kostuum: Spakenburg